sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Marita Tevalin valmennus 28.9

Ekaa kertaa pitkään aikaan jonkun muun, kuin Annen valkussa.



Tästä mun on yksinkertaisesti pakko tulla hehkuttamaan tännekin. Tehtiin samaa väistötehtävää tunti, mutta se, miten hyvin sain Natan avuille, oli oikeasti aika hämmentävää. Ulkoavut menivät läpi, hevonen ei jännittynyt siirtymisissä kättä vasten, vähän aikaa mä sain taas fiilistellä siinä kuplassa, jossa asiat onnistuivat oikeasti. Perjantaina nimittäin ratatreeneissä ei onnistunut oikein mikään. En saanut Nataa ratsastettua kulmiin / taipumaan ja tahdin kanssa oli älyttömästi hakemista, vaikka keskiviikkona Maskun valkussa nimenomaan tahdista ja siihen vaikuttamisesta sain eri tavalla kiinni, jolloin saatiin hyviäkin pätkiä.

Maskun valkussa tosiaan tehtiin väistöjä kulmasta keskihalkaisijalle ja sen jälkeen voltti, jonka jälkeen jatkettiin keskihalkaisijaa loppuun. Tätä tehtiin ensin käynnissä ja sitten ravissa, mä tein lähinnä käynnissä, koska ravissa alettiin molemmat sähläämään turhaan. Oikeassa kierroksessa (=väistö tuli vasemmalta oikealle) onnistui paremmin, toiseen suuntaan Nata jännittyi enemmän kun mä jäin roikkumaan ohjiin.


Ravissa sain hyvin kiinni tahdista ja siihen, miten siihen kuuluisi vaikuttaa. Vähän ärsytti, kun seuraavalla ratsastuskerralla tästä hyvästä fiiliksestä ei ollut tietoakaan. Valmennuksessa sain Natan kuitenkin hyvin rennoksi ja pyöreäksi, kun se samalla liikkui hyvin omalla moottorilla eteen juoksematta mun alta pois. Pari tosi hyvää pätkää siis tuli, vaikka tietty hakemista on vielä paljon.

Laukka puolestaan oli aika jännittynyttä - joo, yleensä se onnistuu aina ravia paremmin, mutta tällä kertaa en olisi ollut niin varma. Loppuun pari ihan hyvääkin pätkää laukassa, mutta silti hevonen jäi turhan jännittyneeksi enkä mä saanut sitä ratsastettua niin hyvin, kuin olisin halunnut. Laukassa haettiin ulkoapuja läpi tekemällä pitkällä sivulla pieni, parinkymmenen sentin väistö uran sisäpuolelle, ja tämä onnistui ihan hyvin.


Loppuraveissakin piti vielä oikeasti ratsastaa, ja niissä sainkin Natasta irti varmaan koko valmennuksen parhaat pätkät, kun hevonen oikeasti liikkui tosi kivasti. Kaiken kaikkiaan siis olen tyytyväinen valkkuun ja ehdottomasti olen menossa uudestaankin.


~ Oona

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti