tiistai 19. huhtikuuta 2016

Laukanvaihtoyrityksiä

Maanantain estetunnilla pysyteltiin ristikoissa, mutta se ei todellakaan tarkoittanut missään nimessä helppoa tehtävää - päin vastoin, sillä nyt päästiin jumppaamaan laukanvaihtojen parissa.
Me suoritettiin Natan kanssa mm. melko tyylikäs sukellus, kun piti tehdä laukanvaihto esteen päällä, ja tämän seurauksena rapsuttelin puomin keltaista maalia irti suojista tunnin jälkeen... :D


Riittääkö tämä todistamaan, että mä en yksinkertaisesti
osaa piirtää? :D  Tätä tehtävää tosiaan tehtiin molempiin
suuntiin, mutta idean ehkä ymmärtää tästä.
Maanantaina tosiaan oli vuorossa estetunti, jota ehkä kuvaa parhaiten sana "puomijumppa". Tehtävä oli tiivistettynä kolme estettä, joista kahden päällä piti tehdä laukanvaihto. Voi kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta sitä sei ei todellakaan ollut - Nata vaihtaa laukat kyllä itsekin radalla, mutta mähän en ole tehnyt laukanvaihtoja edes esteen päällä kuin ehkä suunnilleen kaksi kertaa aikaisemmin, joten kyllähän tuossa tehtävässä tekemistä riitti.


Ensin tultiin vain puolet tuosta tehtävästä, eli pitkällä sivulla uran sisäpuolella oleva ristikko ja sen jälkeen joko ristikko tai lihalaatikkopysty (riippui siis tehtävän aloitussuunnasta, kumpi tultiin). Laukanvaihdot eivät onnistuneet mitenkään erikoisen hyvin, aika usein varsinkin vasemmasta oikeaan vaihdettaessa (ristikolla) Nata jäi ristilaukalle, ja ensimmäinen yritys lihalaatikkopystyllä päättyi siihen, että mä päädyin leikkimään kärpästä tuulilasissa äärimmäisen tyylikkään sukelluksen jälkeen. Oikeasta vasempaan vaihdot ovat Natalle ilmeisesti muutenkin helpompia, ja muistaakseni niin päin saatiinkin pari ihan onnistunutta laukanvaihtoa esteen päällä.


Nata oli aika rauhallinen koko tunnin, ja sainkin pari kertaa vähän pyytää sitä pohkeella eteenpäinkin. Viikonloppu ei varmasti ollut ihan kevyin mahdollinen, mutta en silti lainkaan kadu sunnuntain väistöjumppaa, sillä vaikka kummallekin tuli silloinkin hiki, Nata tuntui tosi kivalta maanantaina. Muutenkin maanantaina ihan perusavut tuntuivat menevän paljon paremmin läpi, kuin esimerkiksi viikkoa tai kahta aiemmin. Olin siis tosi iloinen siitä, että estekorkeudet pysyivät siellä ristikoissa ja kavaleteissa, sillä nyt koko tunnin mulla pysyi aika rennon luottavainen olo siihen, mitä oltiin tekemässä, eikä esteitä tarvinnut korkeuden puolesta jännittää.


Kun tultiin koko tehtävä pariin kertaan, Nata pysyi edelleen sen verran hyvin mun avuilla, että sain sen hidastettua raviin ja vaihdettua laukan ravin kautta aika hyvinkin. "Hypyt" olivat sen ensimmäisen lihalaatikkosyöksylaskun jälkeen ihan kohtuullisen hyviä, selkä mulla oli näköjään vähän turhan notkolla, mutta se nyt on ollut ongelmana muutenkin, että en saa alaselkää kunnolla pyöreäksi. Maanantaina mun piti keskittyä aika paljon käsiin ja siihen, etten jää yhtään kiinni sisäohjaan, mikä oli yllättävän hankalaa. Muutama ihan kivakin pätkä saatiin, kun myötäsin sisäohjasta ja Nata rentoutui heti.


Tiivistettynä olen siis tosi tyytyväinen koko tuntiin, vaikka varsinkin vasemmasta oikeaan laukanvaihdot jäivätkin sinne yrityksen tasolle. Nata toimi kuitenkin tosi kivasti ja olin ihan tyytyväinen siihen, miten pystyin itse rentoutumaan esteiden välissä, jolloin hevonenkin rentoutui heti tosi paljon. Ylipäätään tunti meni tosi kivasti ja olen tyytyväinen, mutta pakko myöntää, että nyt kun pariin viikkoon en ole ollut koulutunnilla, kyllä mä sitä keskiviikon koulutuntia odottelen jo ihan kohtuullisen paljon... :D


~  Omppu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti