tiistai 15. syyskuuta 2015

Pontso

Olen viimeaikoina parikin kertaa kiivennyt kyseisen hevosen selkään, mutta ajattelin tehdä tälläkertaa vähän laajemman postauksen tylsän ratsastusselostuksen sijaan.




Mulla on Pontson kanssa mennyt viime aikoina oikeastaan ihan hyvin. Hevonen on toiminut oikein mukavasti, vaikka oon välillä töppäillyt oikein olan takaa, mutta ruuna on kyllä mukavasti aina antanut vihreet anteeksi. Virheitten kautta oon myös kokenut joitakin ahaa-elämyksiä, joiden ansiosta Pontsonen on ainakin hetken kulkenut oikeanlailla ja paremmin (ainakin paremman tuntuisempana). Vitsit ootan sitä päivää, kun saan jonkun kuvaamaan, että pystyn julkaisemaan teillekkin vähän päivitetympää kuvamateriaalia meidän menosta :)

Oon Pontson kanssa oikeastaan treenaillut vaan koulunpuolella. Maastoon ei voida hevosen kanssa mennä, koska se on vähän pöhkö, joten jätämmekin nämä maastoilut sitten kokeeneemmalle porukalle. Ehkä sitten joskus. Viime kerralla kuitenkin otettiin loppuun parit kavalettiloikat, mitkä eivät menneet oikein sinne päinkään. Pontso jaksoi ensimmäisillä kahdella hypyllä nostella jalkojaan, mutta sittenkin korotettiin vaivaiset kolme senttiä (ristikosta pystyksi) puomit tulivat joka kerta alas. Tähän voi vaikuttaa sekin, että mun ratsastus muuttui heti kun eteen tuli jotain ylitettävää. Rennoista käsistä tuli pingottuneet, istunnasta etupainoinen ja istunnalla epätoivoinen yritys ratsastaa hevosta eteenpäin (siis mitäh?), ja joo, pohkeista tuli vähän jäykät. Esteiden puolella mulla on siis vielä todella paljon petrattavaa.

Laukkaa talvella
Koulupuolella oon  kokenut ahaa-elämyksiä omassa istunnassani. Sammissa sain aikamoisen kurinpalautuksen istunnan vaikutuksesta hevoseen, ja siitä, että pitäisi istua rennon tiiviisti, mutta myötäillä samalla lantiolla hevosen liikeitä. Ja unohtaa ylimääräinen jännitys istunnasta ylipäätänsä! Tämän ajatuksen ansiosta oon saanut rentoutettua omaa istuntaani, hartioitani ja käsiäni. Enkä voi kieltää, etteikö sillä olisi oikeasti ollut vaikutusta Pontsoon. Heti kun kädet olivat rennot, sormet juttelivat hevoselle, hevonen tuntui pehmeämmältä. Tällä on myös aika paljon vaikutusta mun käsiini kääntäessä. Oon alkanut saamaan aina välillä Pontsoa pohkeesta hiukan läpi (en nyt varmaan ihan silleen miten kuuluisi, mutta niin, että hevonen todellakin kuuntelee myös sisäpohjetta) ja saanut parempaa myötäystä ja taivutusta volteilla, ympyröillä, kaarevilla linjoilla, sitä pyytäessäni.

Myös oma istuntani laukassa on parantunut sen myötä, että olen uskaltanut rentoutua (varsinkin lantiosta ja antaa sen myödätä hevosen liikettä), jolloin istuminen harjoituslaukassa on ollut huomattavasti helpompaa. Pontson kanssa oon aika paljon laukkaillut ympyröillä ja yrittänyt tehdä nostoja tietystä pisteestä esim. melkein suoraan pohkeenväistöstä tietystä kulmasta. Rentoutuminen ja selkeämpi valmistelu on huomattavasti auttanut asiaa.

Hidastaminen on ollut mulle Pontson kanssa aina vähän hankalaa, koska hevonen on välillä aika kovasuinen (tai sitten en vain osaa). Jään helposti pidättämään vain käsistä, jolloin en istu kunnolla syvällä satulassa. Istunnan korjaaminen hieman taaemmas esim. pysäyttäessä on helpottanut syvälle istumista, sekä myös pysäyttämistä.

Viime kerralla harjoittelin kaarevaa uraa, jonka jälkeen nousi laukka. Kaareva ura tuli tehdä harjoitusravissa, joka on Pontson epämiellyttävien askeleiden takia aika kamalaa. Olen kuitenkin harjoitellut siellä istumista sen verran, että se ei enää tunnu niin kamalalta. Viime kerralla sain hidastettua Pontson todella hitaaksi. Siis todellakin tarkoitan hitaaaksi. Se oli aika mukava tunne, kun hevonen oikeasti hidasti pidätteistä ja tiiviimmästä istunnasta, myötäsi niskastaan ja taipui käännöksessä. En tiedä mitä tein oikein tai väärin, mutta Pontso tuntui yllättäin aivan mielettömän kivalta...

Tämä kuva on näkynyt aijemminkin, mutta tässä näkee todella hyvin esteille ratsastusistuntani

Tässä lyhyt analyysi tämän hetkisestä tilanteestani Pontson kanssa. Mielestäni olen mennyt ainakin viime talvesta aivan hurjasti eteenpäin. Ja silmännäkijöidenkin mukaan se näyttää myös siltä. Toivon, että päästään joku kerta vähän pomppimaankin ja hiomaan estepuolta, sen lisäksi, että tunneilla päästään varmaan pian hyppelemään.

Mulla on postauksia tullut nyt vähän huonosti, osittain laiskuudesta ja siitä, että en vain ole jaksanut kirjoittaa. Yritän kuitenkin saada jonkun heilumaan taas pitkästä aikaa kameran kanssa, että saisin vähän päivitetympääkin materiaalia tänne blogin puolelle, niin vuokrauksista kuin tunneilta.

~ Amppa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti